Mumsema En son Sorular

Mumsema
  • 1
  • 1
Professional

Süt Hısımlığı

  • 1
  • 1

Süt Hısımlığı

İslâm aile hukukunda kan hısımlığı ve sıhrî hısımlığın yanısıra süt hısımlığı da devamlı evlenme engeli teşkil eder. Süt hısımlığı, çocukla annesi dışında onu emzi­ren kadın ve akrabaları arasında meydana gelen hısımlıktır. Arapça’da “radâ'” kelime­siyle ifade edilen çocuğun süt emmesi, birtakım fıkhî hükümler meydana getirir, ki çocukla onu emziren süt anne ve akrabaları arasında İslâm hukukuna has bir özellik olarak evlenme engeli teşkil eden bir hı­sımlık bağı doğurması da bu hükümler arasında yer alır.

Kur’ân’da evlenilmesi yasak olan kadınlar (muharremât) sayılırken konuyla ilgili ola­rak da “….sizi emziren analarınız ve süt kızkardeşleriniz….size haram kılındı” (en-Nisa 4/23) buyurulur. Hz. Peygamber de “kan hısımlığı (nesep) sebebiyle haram olanlar süt emme (radâ’) sebebiyle de haram olur” (Buhârî, Nikah, 20; Müslim, Radâ’, 1) buyurarak süt hısımlığının evlenme engeli teşkil et­medeki ölçüsünü ve sınırlarını belirlemiştir. Yeni doğan çocuğun beslenmesinde an­ne ve insan sütünün fıtrî ve tabiî bir imkân olmasının yanısıra sağlık ve çocuk gelişimi açısından da çok gerekli bir gıda olduğu açıktır. Bu yüzden İslâm hukukçuları, ilgili âyet ve hadislerdeki doğrudan ve dolaylı ifadelerden de hareketle anne­nin çocuğunu emzirme hak veya görevi, bu konuda babaya düşen sorumluluk, evlilik içinde ve sonrasında annenin çocuğunu emzirmeye ne ölçüde zorlanabileceği, çocuğun süt anneye verilmesi halinde uyulması önerilen yol ve hükümler gibi konulan da, süt hısımlığının dinî ve hukukî sonuçlarıyla birlikte ele almışlar ve genel­likle süt emme ve emzirmeyle ilgili bütün dinî ve hukukî hükümler, kültürel ve örfî değerlendirmeler klasik fıkıh literatüründe “rad┑ başlığı altında ayrı bir bölüm halin­de incelenmiştir.

Süt hısımlığının doğması için, çocuğun doğumdan itibaren ilk iki (kamerî) yıl içinde süt emmiş olması şarttır. Hanefî ve Mâlikî-ler’e göre emilen sütün az veya çok olması önemli olmayıp sütün bir defa olsun çocu­ğun midesine gitmiş olması yeterlidir. Şafiîler’e göre ise ancak beş doyurucu ve fasılalı süt emmeden sonra süt hısımlığı teessüs eder.

DİNİ SİTELER LİSTESİ

Süt emen kimsenin, süt hısımlığı sebe­biyle şu kimselerle evlenmesi haram olur.

1- Süt cihetinden usulü: Süt annesi, süt babası, süt ninesi.

2- Süt cihetinden fürûu: Süt kızı, süt oğ­lunun kızı ve bunların çocukları.

3- Süt anne ve babanın nesep ve sütten olan furuu,

4- Süt dede ve ninenin sadece çocukları: Süt teyze, hala, dayı ve amca.

5- Süt baba ve dedenin eşleri.

6- Süt fürûunun eşleri.

7- Eşin sütten olan usul ve fürûu. Şu var ki, bu son durumda koca için furuun haram olmasında zifaf şartı aranır. Öte yandan Hanefîler yukarıda sayılan süt hısımlardan süt kardeşinin asıl annesi ve kardeşi, süt oğul ve kızın asıl kardeşi, asıl ninesi gibi belli kimseleri istisna etmişlerdir. İbn Teymiyye süt hısımlığının sıhrî hısımlara teşmil edilmeyeceği görüşündedir.

Süt hısımlığı sadece evlenme engeli teş­kil eder; taraflar arasında nafaka mükelle­fiyeti, mirascılık, velayet gibi hak ve borçlar doğurmaz.

Süt hısımlığı ikrar, şahitlik gibi geçerli bir ispat vasıtasıyla sabit olduğunda arada devamlı bir evlenme yasağı doğmuş olur. Taraflar süt hısımlığını bilmeden evlenmişlerse, bu ortaya çıktığında derhal ayrılma­ları gerekir. Kadın da kararlaştırılan mehir (mehr-i müsemmâ) ile emsal mehirden (mehr-i misilden) hangisi daha az ise hak kazanır.

BENZER KONULAR:

Bir cevap bırakın

Bir cevap bırakın

Captcha Captcha'yı güncellemek için resme tıklayın.